Novice

Obrazi nevladnikov: Špela Trošt, Zavod Sploh – »Če delaš v polju kreativnosti, so gledalci, poslušalci največja nagrada. Tudi, če so jezni.«

06.12.2023
Obrazi nevladnikov: Špela Trošt, Zavod Sploh – »Če delaš v polju kreativnosti, so gledalci, poslušalci največja nagrada. Tudi, če so jezni.«

Zdaj se včasih pošalim iz tega, da sem, čeprav nimam posluha, našla pot do glasbe. Pristala sem v zavodu, ki se ukvarja s sodobno eksperimentalno glasbo, ki ne temelji niti na melodiji, niti na ritmu, niti na drugih zapovedih. Najbrž mi je zato ta glasba tako všeč. (Ne)poslušno, nekaj šumi, škripa. To razumem,« nasmejano pripoveduje Špela Trošt, producentka in umetniška vodja uprizoritvenih umetnosti pri Sploh, zavodu za umetniško produkcijo in založništvo.

Pri Zavodu Sploh (kratica za Sound, Performing, Listening, Observing, Hearing/Zvok, uprizarjanje poslušanje, opazovanje, slišanje) se ukvarjajo s produkcijo glasbenih, uprizoritvenih in intermedijskih umetnosti ter z založništvom in izobraževanjem. Nedolgo nazaj so prejeli Vesno za najboljši celovečerni film na Festivalu slovenskega filma v Portorožu. Nagrada je bila za ekipo eksperimentalnega filma »Ne misli, da bo kdaj mimo« pravo presenečenje. Avtor celovečernega prvenca Tomaž Grom ni režiser, ampak glasbenik in ustanovitelj ter umetniški vodja Zavoda Sploh. Njegovo navdušenje nad improvizacijo in raziskovanjem ga je pripeljalo tudi do snemanja celovečerca. »Problem je dober,« je njegova znana krilatica, ki potrjuje, da ga ni strah skočiti v neznano. Groma sicer poznamo predvsem kot kontrabasista, ki je med drugim na protestu ob kulturnem prazniku leta 2012 zažgal svoj kontrabas. Vsestranski ustvarjalec je leta 1999 ustanovil Zavod Sploh, živahno ustvarjalno in izobraževano srečevališče raznolike skupnosti, ki jo druži navdušenje nad raziskovanjem in improvizacijo.

»V osnovi je zavod nastal zato, da sem lahko založil svojo prvo ploščo in zaprosil za sredstva. Ustanovila sva ga skupaj z Valentino Čabro. Nekaj časa je potem zavod miroval, dokler ni prišla Špela Trošt, ki je prijavila prve projekte na razpise na osnovi referenc, ki smo si jih prej nabrali. Pri našem ustvarjanju ne gre le za zvok, ampak tudi za avdiovizualno vsebino. Vsebine so vmes med žanri,« je o delovanju zavoda pojasnil Tomaž Grom med pogovorom z Meto Česnik v oddaji Kultura.

 

Celoten članek si lahko preberete na tej povezavi.

 

 

Vir: Dnevnik.si